Aktuality

Späť Hluk na pracovisku

Hluk je každý nežiaduci, nepríjemný, rušivý alebo škodlivý zvuk. Šíri sa prostredníctvom zvukových vĺn (prenos akustickej energie).
Hluk produkovaný pracovnou činnosťou sa vyskytuje na pracovisku, môže sa však z vykonávanej pracovnej činnosti šíriť do okolia prevádzky.
Účinky na zdravie zamestnancov sú hlavne priame – poškodenie sluchu (dočasné, trvalé). Hluk však môže pôsobiť aj ako faktor podporujúci vznik stresu. Účinky hluku sa potencujú, ak sú prítomné na pracovisku otoxické látky/zmesi (napr. ťažké kovy, rozpúšťadlá). Nadmerný hluk, ak pôsobí dlhodobo znižuje pozornosť zamestnancov a môže viesť aj k zvýšenému riziku pracovných úrazov. 

Podľa zákona č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia v znení neskorších predpisov je zamestnávateľ, ktorý používa alebo prevádzkuje zariadenia, ktoré sú zdrojom hluku, je povinný zabezpečiť technické, organizačné a iné opatrenia, ktoré vylúčia alebo znížia na najnižšiu možnú a dosiahnuteľnú mieru expozíciu zamestnancov hluku a zabezpečia ochranu zdravia a bezpečnosti zamestnancov. 
Požiadavky na zaistenie ochrany zdravia a bezpečnosti zamestnancov ustanovuje NV SR č. 115/2006 Z. z. o minimálnych zdravotných a bezpečnostných požiadavkách na ochranu zamestnancov pred rizikami súvisiacimi s expozíciou hluku v znení neskorších predpisov.  Pracovná zdravotná služba vo vhodných časových intervaloch plánuje a vykonáva posudzovanie a meranie expozície hluku. 

Riziko, vyplývajúce zamestnancovi z expozície hluku, musí zamestnávateľ odstrániť alebo znížiť na najnižšiu dosiahnuteľnú úroveň. Pri znižovaní rizík z expozície hluku zamestnávateľ vychádza zo všeobecných zásad prevencie, pričom prihliada najmä na metódy práce, ktoré znížia expozíciu hluku, výber vhodného pracovného zariadenia, stavebné a priestorové riešenie pracoviska a pracovných miest, primerané informácie a praktický výcvik zamestnancov, zníženie hluku technickými prostriedkami, vhodné spôsoby údržby pracovných zariadení, pracovných miest a systémov na pracovisku a organizáciu práce. 
Ak zamestnanec v súvislosti s vykonávanou pracovnou činnosťou využíva oddychové zariadenie zamestnávateľa, hluk v týchto priestoroch je nutné znížiť na hladinu zodpovedajúcu ich účelu a podmienkam používania týchto priestorov. 
Ak riziko pre sluch zamestnancov vznikajúce v dôsledku expozície hluku nie je možné odstrániť inými opatreniami, zamestnávateľ poskytne zamestnancom vhodné a primerané osobné ochranné pracovné prostriedky na ochranu sluchu – chrániče sluchu. 
Základom ochrany zdravia zamestnancov pred hlukom je eliminácia expozície. Ak expozícia hluku prekročí limitné hodnoty musia sa vykonať opatrenia. 
Zamestnávateľ zabezpečí, aby zamestnanci exponovaní hluku dostali primerané informácie a praktický výcvik súvisiaci s možnými rizikami vyplývajúcimi z expozície hluku s ohľadom na povahu rizika, opatreniami na znižovanie rizika a používaním OOPP. Zamestnávateľ určí primeraný zdravotný dohľadom s ohľadom na charakter rizika a vedie evidenciu o vykonaných lekárskych preventívnych prehliadkach. 

Ak výsledok lekárskej preventívnej prehliadky vo vzťahu k práci preukáže, že zamestnanec má identifikovateľné poškodenie sluchu v dôsledku expozície hluku, lekár informuje zamestnanca a zamestnávateľa s následnou realizáciou opatrení.  

Zdroje: 
1.    https://www.uvzsr.sk/web/uvz/ucinky-na-zdravie-a-bezpecnost
2.    https://www.slov-lex.sk/ezbierky/pravne-predpisy/SK/ZZ/2007/355/20240601
3.    https://www.slov-lex.sk/ezbierky/pravne-predpisy/SK/ZZ/2006/115/20061015