Príjemný návrat do školy: Pripravte dieťa na školské povinnosti a naučte ho rutine - Portál úradov
Vitajte na webovom sídle úradov verejného zdravotníctva
Oznam
Portál elektronických služieb je dočasne z technických dôvodov nefunkčný.
Elektronické podanie je možné realizovať prostredníctvom Všeobecnej agendy na slovensko.sk.
Za spôsobené obmedzenie sa ospravedlňujeme a ďakujeme za pochopenie.
Oznam
Portál elektronických služieb je dočasne z technických dôvodov nefunkčný.
Elektronické podanie je možné realizovať prostredníctvom Všeobecnej agendy na slovensko.sk.
Za spôsobené obmedzenie sa ospravedlňujeme a ďakujeme za pochopenie.
Najčastejšie vyhľadávané informácie a služby verejného zdravia dôležité pre Vaše podnikanie.
V tejto sekcii nájdete informácie a služby najčastejšie požadované odbornou verejnosťou.
Top aktuality
Aktuality
Späť Príjemný návrat do školy: Pripravte dieťa na školské povinnosti a naučte ho rutine
Začiatok školského roka je za dverami, a to znamená veľa povinností pre dieťa aj rodiča. Aby nebolo toto obdobie pre vášho školáka a vás stresujúce, pozreli sme sa s odborníčkami z Úradu verejného zdravotníctva SR, doc. MUDr. Janou Hamade, PhD., MPH, MHA a MUDr. Hanou Janechovou na vaše najčastejšie otázky k nástupu prváčika alebo staršieho dieťaťa do školy.
PRÍPRAVA DO ŠKOLY
Včasná príprava školáka pred nástupom do školy zjednoduší jeho adaptáciu. Začnite svoje deti pripravovať na povinnosti spojené so školou už v predstihu. Zvyknúť si na povinnosti po 2-mesačných prázdninách môže byť pre deti náročné.
Zamerajte sa na zdravie dieťaťa
Zástupkyňa hlavného hygienika SR so zameraním na hygienu detí a mládeže - doc. MUDr. Jana Hamade, PhD., MPH, MHA radí, že ak si všimnete u svojho dieťaťa napríklad zmeny týkajúce sa zdravia očí (žmúrenie, problémy so zaostrením či iné problémy s videním), absolvujte ešte pred nástupom do školy prehliadku dieťaťa u očného lekára.
„V prípade, že dieťa trpí dioptrickou chybou, neliečenou tupozrakosťou alebo škúlením, je to pre neho hendikep. Čím skôr lekár chybu zraku zistí, tým je vyššia šanca na úspešné liečenie. Dieťa s očnou chybou musí vynaložiť veľa úsilia na to, aby vôbec videlo, rýchlejšie sa unaví, môže trpieť bolesťami hlavy a nedokáže sa sústrediť,“ hovorí odborníčka.
Postupne pripravte školáka na nové prostredie a režim
Každé dieťa je jedinečné, a podobne, aj nástup do školy je individuálna vec a môže sa stať, že nie u každého dieťaťa bude úplne bezproblémový. Ako tvrdí docentka Jana Hamade, dôležité je byť dieťaťu oporou a veriť, že to zvládne.
„Dieťa pripravte na školu formou spoločných rozhovorov. Vysvetlite mu, čo ho v škole čaká, objasnite mu, že škola má iné pravidlá a organizáciu dňa ako škôlka, a že ako školák bude mať aj zodpovednosť a do školy sa chodiť musí,“ dodáva.
Povzbuďte dieťa tým, že v škole si nájde nových kamarátov a naučí sa veľa nového a zaujímavého. Naopak, vyhnite sa strašeniu detí vetami ako „Počkaj, až pôjdeš do školy ...“ alebo "Oni ťa v tej škole dajú do poriadku!“.
„Neprenášajte pochybnosti na dieťa. Budúci školák si tak môže vybudovať zbytočný odpor, neistotu alebo strach ku škole a už samotný štart bude veľmi negatívne poznačený. Prechod dieťaťa z materskej školy do základnej je veľmi dôležitým medzníkom v živote dieťaťa a jeho rodiny, preto by mal so sebou prinášať len pozitívne zážitky, keďže dieťa sa do školy prirodzene teší,“ zdôrazňuje zástupkyňa hlavného hygienika SR so zameraním na hygienu detí a mládeže Jana Hamade.
Ako by mala vyzerať adaptácia dieťaťa?
Ako hovorí doc. MUDr. Jana Hamade PhD., MPH, MHA, pre rýchlu adaptáciu je zásadná pravidelnosť a veku primeraný systém pri akejkoľvek činnosti súvisiacej so školou.
Jej odporúčania sú nasledovné:
- Vhodné je už zo začiatku vypestovať u dieťaťa potrebné režimové prvky – vstávať v určitú hodinu a chodievať spať v rovnaký čas.
- Po nástupe do školy si treba určiť, kedy sa rodič bude s dieťaťom učiť - najvhodnejší čas nastáva, keď sa dieťa vráti zo školy a 1 až 2 hodiny si odpočinie.
- Školská príprava predstavuje nielen samotné úlohy, ale aj upratovanie v taške, overenie ostrosti farbičiek a ceruziek, prípravu vecí na ďalší deň a podobne.
- Spočiatku je na mieste s týmito činnosťami dieťaťu pomáhať, a to napríklad formou vysvetlenia, čo je potrebné do tašky vložiť, vybrať, aké úlohy urobiť.
„Zo začiatku by malo ísť o spoločné činnosti, ktorých cieľom je dieťa naučiť, aby svoje povinnosti časom zvládalo samo,“ vysvetľuje odborníčka.
PSYCHIKA
Školáci môžu zažívať stres a úzkosť. Nepodceňujte ich psychické zdravie. Rozprávajte sa s deťmi a pomôžte im zvládať náročné dni v škole.
Stres u školáka neprehliadajte
Špecifické príznaky stresového stavu žiaka:
- prestáva hovoriť o škole, dáva rodičom len potrebné informácie, na ktoré sa sami spýtajú,
- nezvyčajné prerieknutia a neobratnosti v jednoduchých motorických zručnostiach,
- sťažený optimálny výkon, ktorý je vyvolaný preťažením žiaka, ako aj množstvom úloh, ktoré musí riešiť v časovej tiesni.
„K stresu prispieva napríklad zvýšená kritika, veľké zaťaženie pamäte či ohromné množstvo faktografie. Aj to vedie často k preťaženosti žiaka, poklesu výkonnosti a nástupu stresových stavov,“ tvrdí doc. MUDr. Jana Hamade PhD., MPH, MHA.
Po psychickej stránke by mal žiakovi pomôcť rodič aj učiteľ
Rodič:
- mal by sa porozprávať s dieťaťom o jeho starostiach bez irónie, nemal by ho kritizovať a vytýkať mu nedostatky,
- treba dať najavo pochopenie a vieru v zlepšenie danej situácie,
- mal by dbať u dieťaťa na dostatok spánku, pohybu na čerstvom vzduchu a zdravú výživu,
- je dôležité pomáhať žiakovi s plánovaním a organizáciou času,
- treba si overiť, či žiakovi nespôsobuje stres i vysoká mimoškolská aktivita.
Pedagóg:
- by mal overiť aj možnosť stresov z blízkeho prostredia
„Až v prípade, keď ani po snahe pomoci zo strany rodičov a učiteľa príznaky stresu neustupujú, je potrebné vyhľadať školského psychológa. V prípade dlhodobého neriešeného stresu hrozí u dieťaťa nástup psychosomatických ochorení, akými sú bolesti hlavy, tráviace ťažkosti, poruchy spánku,“ upozorňuje doc. MUDr. Jana Hamade, PhD., MPH, MHA.
Na záver tejto témy odborníčka dodáva, že po psychickej stránke sa pripravuje dieťa na vstup do školy už počas pobytu v materskej škole. Tá sa snaží všestranne rozvíjať osobnosť dieťaťa, a to nielen jeho kognitívnu stránku, ale pripravuje dieťa aj po stránke psychickej, aby nedošlo ku sklamaniu v dôsledku úzkosti z nového prostredia. Dieťa by si malo odnášať priaznivý postoj k učeniu aj ku škole. Materská škola by mala kooperovať s rodičmi budúceho školáka, a to podávaním informácií o vzdelávacích programoch a vhodnosti školy pre dieťa.
Väčšina základných škôl organizuje dni otvorených dverí, kam sa môžu rodičia prísť aj s dieťaťom pozrieť, informovať a zoznámiť sa s novým prostredím.
ŠKOLSKÁ TAŠKA A OBUV
Dbajte na zdravie dieťaťa už pri výbere školskej tašky a obuvi. Je naozaj dôležité vybrať vhodnú tašku, aby vaše dieťa netrpelo a malo zdravú chrbticu. Čo treba zohľadniť pri nákupe?
Už máte školskú tašku pre školáka?
„Pri kupovaní školskej tašky berte do úvahy najmä hmotnosť dieťaťa. Príliš ťažká aktovka preťažuje svalstvo chrbtice a prispieva k stuhnutiu svalov v krčno-hrudnej časti chrbtice a k nesprávnemu držaniu tela. Dlhodobé preťaženie chrbtice vo vývine môže spôsobiť trvalejšie ťažkosti, deformácie a aj vznik skoliózy (vybočenie chrbtice do jednej strany). Ak sa skolióza nelieči včas, môže chrbticu poškodiť tak, že v dospelosti sa už nebude dať napraviť,“ upozorňuje zástupkyňa hlavného hygienika SR Jana Hamade so zameraním na hygienu detí a mládeže.
Kvalitná školská taška:
- Kvalitný, zdraviu neškodný a mäkký materiál popruhov, aby sa čo najmenej vtláčali do svalstva a kostí.
- Širšie a nastaviteľné popruhy, ktoré rovnomerne obopínajú obe plecia, aby sa hmotnosť tašky rozdelila rovnako.
- Ľahká.
- Kopíruje tvar chrbtice.
- Vyvarovať sa noseniu tašky iba na jednom pleci, čo spôsobuje jednostrannú záťaž a môže viesť k poškodeniu chrbtice.
Váha tašky
Z hľadiska ochrany zdravia žiakov sa odporúčajú nasledovné hmotnosti školských aktoviek podľa ročníkov základnej školy:
- žiaci 1. a 2. ročníka: 2,5 kg,
- žiaci 3. a 4. ročníka: 3,5 kg,
- žiaci 5. a 6. ročníka: 4,5 kg,
- žiaci 7. až 9. ročníka: 5 kg.
Kvalitná detská obuv
Doc. MUDr. Jana Hamade, PhD., MPH, MHA zhrnula, aké parametre by obuv pre deti mala spĺňať, aby nepoškodila ich zdravie, a zároveň, aký typ obuvi zvoliť pri rôznych aktivitách:
- Ľahká, nízka členková obuv, šnurovacia alebo uzatvárateľná textilným pásikom, respektíve na zips, podpätky by mali byť čo najnižšie.
- Pevná päta, zároveň dostatočne mäkká a ohybná podrážka pod prstami a strednou časťou chodidla.
- Dostatok miesta pre prsty pre správny rast kostí.
Obuv podľa účelu
V škole: bezpečné uzatvorené prezuvky, vyrobené z prírodných materiálov, napríklad zo spracovanej kože a textilu. Sú mäkké, priedušné, absorbujú vlhkosť, nedráždia kožu a prispôsobia sa tvaru chodidla.
V interiéri: ľahká vzdušná obuv, pre menšie deti s remienkom alebo so šnúrkami.
Pre aktívny odpočinok:
- športová obuv zodpovedajúca požiadavkám príslušného športu,
- vychádzková celoročná alebo zimná obuv má mohutnejšiu a trvanlivejšiu konštrukciu s pevnou podošvou,
- rekreačná obuv je určená na rekreačno-vychádzkové príležitosti, na dlhšie vzdialenosti aj v prírodnom prostredí, má pevnejšiu konštrukciu zvršku a robustnú podošvu.
Pozor na nevhodnú a nekvalitnú obuv
Odborníčka odporúča vyhnúť sa nevhodným materiálom pre detskú obuv, ako sú koženka, plast, či poroméry (syntetické napodobeniny kože).
„Obuv z nich sa ťažko prispôsobuje tvaru chodidla, je tvrdá, nepriedušná, nedokáže odvádzať vlhkosť z povrchu kože, a tak môže spôsobiť napríklad plesňové a kvasinkové ochorenia. Nevhodná obuv môže mať vážne zdravotné dôsledky pre dieťa. Zle tvarovaná topánka môže spôsobiť vážne deformity a ortopedické problémy chodidiel, ktoré budú vyžadovať liečbu u odborníka,” uviedla zástupkyňa hlavného hygienika SR so zameraním na hygienu detí a mládeže Jana Hamade.
STRAVA
Počas dňa by deti mali prijímať dostatočne kvalitnú a pestrú stravu, nevynímajúc desiatu. Desiata je vhodná na doplnenie energie, najmä ak deti čaká ešte predpoludňajšie vyučovanie.
Zabaľte deťom zdravú desiatu
Zdravá desiata by mala obsahovať:
- celozrnné pečivo + nátierka/syr,
- porciu ovocia a zeleniny - zdroj vlákniny a vitamínov,
- mlieko (probiotické a acidofilné výrobky) a jogurty – zdroj vápnika, ktorý je dôležitý pre vývoj dieťaťa,
- kvalitný nápoj - čistá voda, ktorú je možné striedať s nesladeným čajom, čerstvými šťavami alebo nesýtenou minerálnou vodou.
Nevhodná desiata:
- energetické a rôzne sladené nápoje,
- sladkosti – obsahujú rýchle kalórie. Deťom ich nemusíte úplne zakazovať, no uprednostnite kvalitné výrobky, napríklad cereálne keksíky, sušené ovocie či tyčinky s vyšším obsahom kakaa.
„Desiata je dôležitá súčasť stravovacieho režimu dieťaťa, má tvoriť asi 15 % z denného príjmu energie. V prípade, že vaše dieťa trpí intoleranciou laktózy, prípadne mliečnej bielkoviny, je potrebné poradiť sa s lekárom o potravinách, ktoré sú preňho vhodné. Z ovocia a zeleniny je treba striedať druhy, ktoré má dieťa rado,” uviedla MUDr. Hana Janechová, vedúca Odboru hygieny detí a mládeže Úradu verejného zdravotníctva SR.
Aby si podľa nej dieťa osvojilo správne stravovacie návyky, ich súčasťou je i dodržiavanie približne rovnakých časových intervalov na jedlo. Zdravé stravovacie návyky sa formujú predovšetkým v rodine. Škola sa na ich formovaní a udržiavaní môže spolupodieľať cestou ponúkaných jedál a rôznych edukatívnych programov a projektov.
Obedy v škole
Odborníčky sme sa pýtali aj na stravovanie detí v školských jedálňach.
„Jedálny lístok je vypracovaný na základe materiálno-spotrebných noriem a receptúr pre školské stravovanie, ktoré sú pravidelne aktualizované na základe najnovších vedeckých poznatkov v oblasti výživy detí a mládeže. Po stránke energetickej a výživovej je zabezpečené vhodné stravovanie v súlade so špecifickými požiadavkami na stravovanie jednotlivých vekových skupín detí. Pri príprave a podávaní stravy v školských jedálňach musí kvalita stravy (v zmysle jej zdravotnej prospešnosti, energetickej a výživovej hodnoty) a stravovací a pitný režim zodpovedať veku, zdravotnému stavu a požiadavkám na zabezpečenie ochrany zdravia a zdravého vývinu detí a mládeže. Z týchto dôvodov je žiaduce, aby dieťa konzumovalo teplý obed v rámci školy,” uviedla MUDr. Hana Janechová.
Odmeňovanie detí áno, ale s rozumom
Aj vy odmeňujete deti za plnenie školských úloh a výsledkov sladkosťami? Ako uvádza MUDr. Hana Janechová, robiť by ste tak nemali.
„Rodičia by sa mali tiež vyvarovať dávať dieťaťu sladkosti medzi hlavnými chodmi. Vhodnejšie je občas pripraviť im sladkú desiatu alebo raňajky. U detí je zdravé stravovanie jednou z najdôležitejších zložiek ich životného štýlu. Strava dieťaťa má byť pestrá, so zastúpením všetkých základných živín, minerálov a vitamínov. Dôležitý je dostatok mliečnych výrobkov, ovocia a zeleniny. Už v domácom prostredí pred nástupom do školy je vhodné zvykať deti na chute nových jedál, aby nezostali len pri niekoľkých svojich obľúbených pokrmoch. Potrebné je naučiť dieťa pravidelne raňajkovať.”
Odmenou pre deti tak nemusí byť vždy len sladká dobrota, ale potešia sa aj zdravej aktivite. Zoberte ich na prechádzku do prírody, ktorá môže byť spojená s poznávaním okolia, choďte s nimi bicyklovať, alebo si s nimi vyskúšajte adrenalínovú aktivitu, ktorá bude deti baviť. A navyše, spoločne urobíte niečo aj pre vaše zdravie. Takéto činnosti sú prospešné nielen pre fyzickú, ale aj pre psychickú pohodu školákov a adolescentov.
SPÁNOK
Spánok je pre školáka veľmi dôležitý. Ovplyvňuje jeho celkový zdravotný psychický aj fyzický stav. Naučte ho správnym návykom, aby si zvyklo na pravidelný režim.
Pre školopovinné deti a dospievajúcich je dostatočne dlhý a kvalitný spánok nevyhnutný pre:
- správne fungovanie imunitného systému až po obnovu energetických zásob,
- posilňovanie a regeneráciu pamäte, pretože počas spánku sa zdokonaľujú organizačné schopnosti, plánovanie a poznávacie a kognitívne funkcie,
- rast a vývin, vyvíjajúci sa mozog a schopnosť koncentrovať sa.
Všeobecne odporúčané množstvo spánku je nasledovné:
- Školáci od 6 do 13 rokov 9 až 11 hodín spánku
- Staršie deti od 14 do 17 rokov 8 až 10 hodín spánku
- Mladší dospelí od 18 do 25 rokov 7 až 9 hodín spánku
Doc. MUDr. Jana Hamade, PhD., MPH, MHA a MUDr. Hana Janechová ale dodávajú, že ide o všeobecné odporúčania, ktoré nezohľadňujú individuálne potreby.
„Pre optimálnu dĺžku spánku treba tiež zohľadniť celkový zdravotný stav či každodenné aktivity dieťaťa. Okrem kvantity spánku je dôležitá aj jeho kvalita, často prerušovaný spánok nie je kvalitný,“ uvádzajú odborníčky.
Dôsledky dlhodobej spánkovej deprivácie u dieťaťa:
- vyčerpanosť,
- zhoršená nálada (deti sú oveľa popudlivejšie, podráždenejšie, rýchlo sa rozčúlia),
- zhoršené sociálne správanie,
- zhoršený kognitívny vývoj a znížená schopnosť učenia.
Naučte dieťa pravidelnému režimu zaspávania a vstávania
„Pravidelný spánkový režim je vhodné nastavovať už pred začiatkom školského roku, aby si naň dieťa zvyklo a stihlo si ho osvojiť. Menším deťom spravidla pomáha, ak majú pred spaním predvídateľnú rutinu a poznajú jasný sled udalostí, ktoré predchádzajú uloženiu do postele. Napríklad po sprche či kúpeli sa prezliekajú do pyžama, vyčistia si zuby, uložia sa do postele, po rozprávke, zápise do denníčka či bozku na dobrú noc sa svetlo zhasne a nasleduje už len spánok,“ radia odborníčky.
Tiež odporúčajú, aby predspánková rutina detí aj adolescentov neobsahovala aktivity so svietivými displejmi, ako je počítač, televízia, herná konzola, smartfón či tablet. Miestnosť na spanie by mala byť zatemnená, teda mali by byť zatiahnuté závesy či žalúzie. Miestnosť by mala byť tichá, vyvetraná a chladnejšia než ostatné obytné priestory v byte či dome. Vhodná je teplota do 20°C, avšak nie menej ako 16°.
Úrad verejného zdravotníctva Slovenskej republiky
Oblasti verejného zdravia a radiačnej ochrany
Poslaním verejného zdravotníctva je ochrana, podpora a rozvoj verejného zdravia. Napĺňanie svojho poslania realizuje prostredníctvom 8 doleuvedených odborných oblastí.
Prenosné ochorenia a ich monitoring, analýza epidemiologickej situácie, preventívne a represívne opatrenia na predchádzanie vzniku a šíreniu ochorení, nemocničné nákazy, očkovanie a ďalšie súvisiace aktivity
Bezpečnosť a hygiena potravín a výživových doplnkov, správna výživa obyvateľstva, dojčenecká výživa, bezpečnosť kozmetických výrobkov, riziká pesticídov a prípravkov ochrany rastlín
Zdravotný stav a uvedomenie obyvateľstva, opatrenia pre zdravý životný štýl, sledovanie rizíkových faktorov, programy a projekty podpory zdravia, poradenské centrá zdravia pre občanov
Rozvoj a zlepšovanie zdravia mladej generácie, hygiena pre životné a pracovné podmienky detí a mládeže, hodnotenie zdravotných rizík, ochrana pred poškodeniami zdravia
Hygiena životného prostredia, pitná voda, voda na kúpanie, fyzikálne, chemické a biologické faktory, hygiena zariadení, pri ktorých dochádza ku kontaktu s ľudským telom, pohrebníctvo
Ochrana zdravia pri práci, výkon štátneho zdravotného dozoru, rizikové práce, prevencia ochorení z vplyvu pracovných podmienok, rozhodovanie v oblasti pracovnej zdravotnej služby
Diagnostika biologického materiálu, analýzy chemických, biologických, mikrobiologických faktorov a fyzikálnych faktorov životného a pracovného prostredia
Ochrana zdravia pracovníkov, pacientov a obyvateľov pred nepriaznivými účinkami ionizujúceho žiarenia, štátny dozor v oblasti radiačnej ochrany, špecializované analýzy a merania
Regionálne úrady
undefined
-miestaundefined
Zvoľte kategóriu
Skryť filterZoznam úradov verejného zdravotníctva
- Úrad verejného zdravotníctva SR (úrad s celoslovenskou pôsobnosťou)
Bratislavský kraj
- Bratislava (okresy Bratislava I. - V., Malacky, Pezinok a Senec)
Banskobystrický kraj
- Banská Bystrica (okresy Banská Bystrica a Brezno)
- Lučenec (okresy Lučenec a Poltár)
- Rimavská Sobota (okresy Rimavská Sobota a Revúca)
- Veľký Krtíš (okres Veľký Krtíš)
- Zvolen (okresy Zvolen, Detva a Krupina)
- Žiar nad Hronom (okresy Banská Štiavnica, Žarnovica a Žiar nad Hronom)
Košický kraj
- Košice (okresy Košice I - IV a Košice - okolie)
- Michalovce (okresy Michalovce a Sobrance)
- Rožňava (okres Rožňava)
- Spišská Nová Ves (okresy Spišská Nová Ves a Gelnica)
- Trebišov (okres Trebišov)
Nitriansky kraj
- Nitra (okresy Nitra, Šaľa a Zlaté Moravce)
- Komárno (okres Komárno)
- Levice (okres Levice)
- Nové Zámky (okres Nové Zámky)
- Topoľčany (okres Topoľčany)
Prešovský kraj
- Prešov (okresy Prešov a Sabinov)
- Bardejov (okres Bardejov)
- Humenné (okresy Humenné, Medzilaborce a Snina)
- Poprad (okresy Poprad, Kežmarok a Levoča)
- Stará Ľubovňa (okres Stará Ľubovňa)
- Svidník (okresy Svidník a Stropkov)
- Vranov nad Topľou (okres Vranov nad Topľou)
Trnavský kraj
- Trnava (okresy Trnava, Hlohovec a Piešťany)
- Galanta (okres Galanta)
- Dunajská Streda (okres Dunajská Streda)
- Senica (okresy Senica a Skalica)
Trenčiansky kraj
- Trenčín (okresy Trenčín, Bánovce nad Bebravou, Nové Mesto nad Váhom, Myjava)
- Považská Bystrica (okresy Považská Bystrica, Púchov, Ilava)
- Prievidza (okresy Prievidza a Partizánske)
Žilinský kraj
- Žilina (okresy Žilina a Bytča)
- Čadca (okresy Čadca a Kysucké Nové Mesto)
- Dolný Kubín (okres Dolný Kubín, Tvrdošín a Námestovo)
- Liptovský Mikuláš (okresy Liptovský Mikuláš a Ružomberok)
- Martin (okresy Martin a Turčianske Teplice)